Lach-Yoga

“Wij lachen niet omdat wij gelukkig zijn, wij zijn gelukkig omdat wij lachen!”

Dr. Kataria

 

LACH-YOGA

 

Wat houdt lach-yoga in?

Wij lachen om iets, niet om iemand – wij lachen omdat wij zin hebben om te lachen. Zo’n lachsessie geeft je opnieuw het gevoel van blijheid en van vreugde van het jonge kind. Door de verschillende ‘oefeningen’ geraken wij uit de stress en de ‘kopzorgen’.

Om te beginnen doen wij rek- en strekoefeningen alsook ademhalingsoefeningen, wij zingen en lachen in alle toonaarden.

Tot besluit doen wij een meditatie.

 

Wat mee te brengen?

De deelnemers dragen gemakkelijk-zittende kledij en een flesje water.

Jonge mensen en 50+ zijn meestal vitaal en doen de ‘oefeningen’ staand en de eindmeditatie liggend. Voorzie een yogamatje of een grote handdoek.

Voor bejaarden en minder beweeglijke personen wordt de lachsessie aangepast en kunnen de oefeningen en de meditatie zittend gebeuren op een stoel.

We doen het in een stofvrij lokaal omdat er veel geademd wordt…

 

Lachen is gezond!

Lachen is gezond en ook goed voor het moreel. Het is ook één van de beste remedies tegen stress.

Een kind lacht gemiddeld 300 tot 400 keer per dag, volwassenen nog slechts 10 tot 15 keer. En inderdaad: het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn.

 

Lachen ontspant, geeft meer energie en wapent je tegen de dagelijkse beslommeringen.

 

Lachen is in tal van opzichten heilzaam, zowel fysiek als psychologisch en zelfs relationeel.

Het is dan ook geen toeval dat de lachclubs als paddenstoelen uit de grond schieten, niet alleen in ons land, maar ook in de rest van de wereld.

 

Lachen verzacht pijn - Als we lachen, worden er endorfinen afgescheiden in het lichaam. Die hormonen hebben pijnstillende eigenschappen, waardoor de pijn onmiddellijk verlicht wordt.

 

Lachen vermindert spanningen - Lachen verhoogt het zuurstofgehalte in het bloed, stimuleert de bloedsomloop en is een krachtige spierontspanner.

De endorfinen werken ook als tegenhanger van adrenaline en cortisol die als gevolg van spanningen ons een opgejaagd gevoel geven;

 

Lachen versterkt de afweer - Uit studies van psycho-neuro-immunologen is gebleken dat negatieve emoties zoals angst, depressie en woede het immuunsysteem verzwakken, waardoor we minder afweer hebben tegen infecties. Volgens dr. Lee S. Berk van de Universiteit van Loma Linda (Californië) helpt lachen het aantal antilichamen te verhogen. - Onderzoekers hebben vastgesteld dat regelmatig lachen het aantal antilichamen in de neus- en luchtwegslijmvliezen verhoogt.

Van die antilichamen is geweten dat ze beschermen tegen virussen, bacteriën en andere micro-organismen.

 

Lachen vermindert de bloeddruk en hartproblemen - Experimenten hebben aangetoond dat een lachsessie de bloeddruk na 10 minuten flink doet dalen.

 

Lachen stimuleert de bloedsomloop en verhoogt de zuurstoftoevoer naar de hartspier, wat het risico op klontervorming doet dalen.

 

Lachen verhoogt het zelfvertrouwen – regelmatig meedoen in een lachsessie helpt mensen met weinig zelfvertrouwen om hun schuchterheid te overwinnen en zich beter in hun vel te voelen. Via groepsoefeningen raken de deelnemers hun remmingen kwijt en worden ze socialer en extraverter.

 

Lachen stimuleert de intermenselijke relaties - “De lach is de kortste weg tussen twee mensen”, verklaarde Charlie Chaplin. Lachen in groep schept een gevoel van verbondenheid en zorgt ervoor dat je je meer openstelt voor de anderen.

 

Diabetici: veel lachen tijdens de maaltijden!

Diabetici moeten voortaan vaker “lachen” op het menu zetten. Lachen is immers goed voor de bloedsuikerspiegel, zo blijkt.

 

Uit de resultaten van deze kleine Japanse studie blijkt dat lachen tijdens het eten de verhoging van de bloedsuikerspiegel beperkt. De auteurs stellen namelijk vast dat de postprandiale bloedsuikerspiegel (d.w.z. na de maaltijd) schommelt naargelang de omstandigheden waarin de maaltijden genomen worden.

Deze conclusie werd geformuleerd na meting van het suikergehalte vóór en na een maaltijd van 19 patiënten met type 2-diabetes, in vergelijking met een controlegroep.

De eerste dag kregen de vrijwilligers tijdens de lunch een saaie voordracht van 40 minuten in de maag gesplitst, terwijl ze de volgende dag verwend werden met een zeer humoristisch spektakel.

En wat bleek? De postprandiale bloedsuikerspiegel was veel hoger na de voordracht.

uit www.e-magazine.be

 

Lachende groetjes,